Vranje je prepoznatljivo po svojim brojnim nematerijalnim kulturnim dobrima, što uz kulturno istorijsko nasleđe i povoljan geografski položaj čini dobar potencijal za razvoj turizma, kaže u intervjuu za OK Radio gradski većnik za turizam i ugostiteljstvo Mića Mladenović.
Vranje ima dušu: Mladenović FOTO D. Ristić/OK Radio
Kao najveće probleme u iskorišćenju turističkih potencijala Mladenović vidi nedostatak finansijskih sredstava i stručnih kadrova.
Šta je aktuelna gradska vlast uradila na unapređenju turističke ponude i koji su planovi za predstojeći period, tema je razgovora sa Mladenovićem.
Kakve su šanse da Vranje unapredi turističku ponudu i poveća prihode od turizma?
- Unapređenje turističke ponude podrazumeva njeno odgovarajuće oblikovanje. Turistički proizvod grada Vranja treba da se zasniva na vrednostima koje čine identitet grada i okoline.
Potrebno je formirati turističku ponudu Vranja u skladu sa raspoloživim turističkim motivima kako bi potencijalni postali afirmisani, a afirmisani postali razvijeni odnosno aktivirani motivi, ali treba raditi i na pokretanju ciljnih grupa odnosno potencijalnih turista i njihovu odlučnost na akciju,a to je poseta Vranju.
Problem su finansijska sredstva i stručni kadrovi, neophodni za formiranje adekvatnog turističkog sadržaja grada i njegovo plasiranje na tržište.
Na teritoriji grada i okoline postoje mogućnosti za razvoj turizma, ali je neophodno uspostaviti saradnju između direktnih i indirektnih nosioca razvoja turizma grada, a to su lokalna samouprava, Turistička organizacija Grada, Skijalište Besna Kobila, Uprava Banje, brojne ustanove kulture, nacionalni restorani, objekti za smeštaj, zanatske radnje i seoske mesne zajednice, zapravo treba uspostaviti kooperaciju između njihovih predstavnika.
Šta Vranje nudi turistima?
- Vranje je osoben kulturni centar Pčinjskog okruga, prepoznatljiv po nematerijalnim kulturnim dobrima: pesmi, igri, folkloru, nošnji, običajima, legendama, gastronomskim specijalitetima, na čijem prostornom obuhvatu se nalazi brojno kulturno-istorijsko nasleđe, značajne ambijentalne celine – Baba Zlatina ulica, Trg Republike, Gradski park, Brankova ulica; verski objekti.
Ali Vranje je i grad povoljnog turističko-geografskog položaja, u čijoj blizini se nalaze izvanredne prirodne vrednosti čiji potencijali nisu iskorišćeni: Vranjska Banja - najtoplija banja Evrope i planinska lepotica Besna Kobila koja prestavlja prirodnu vezu između Vranjske Banje, Bosilegrada i Surdulice.
Tako da Vranje ima potencijala za razvoj tranzitnog, kulturnog, izletničkog, verskog, banjskog, planinskog i ruralnog turizma.
S obzirom da je rodni grad književnika Borisava Stankovića, ima osnovu i za razvoj đačkog turizma – Borina dela se obrađuju u okviru školskih aktivnosti, ali poslovnog turizma imajući u vidu pogranični položaj grada i mogućnost sklapanja različitih vidova saradnje sa gradovima iz Makedonije i Bugarske.
Dokle se stiglo sa projektom Turističkog info centra?
- Nažalost, u Vranju ne postoji adekvatan turistički info centar, čije bi osoblje pružalo informacije o turističkim vrednostima, pomoglo u odlučivanju i odabiru lokacija za posetu i podstaklo na duži boravak turista u gradu.
Info centar je neophodan na lokaciji koja je vidljiva i lako uočljiva u gradu.
Probaćemo da u narednom periodu rešimo i taj problem. Vranjska Banja je dobila Sat kulu na korišćenje, i tu će biti jedan pravi info centar, neophodan za razvoj pre svega turizma na teritoriji Banje.
Šta se radi na unapređenju turističkih potencijala Vranjske Banje?
- U Vranju preovladava nedostatak smeštajnih kapaciteta. Glavni razlog jeste zatvaranje hotela i motela, ali i hotela Železničar u Vranjskoj Banji.
Uprkos tome što se povećava broj privatnih objekata za smeštaj – prenoćišta i hostela, i dalje postoji problem i to kada su veće grupe turista u pitanju. Tako da treba krenuti sa rešavanjem datog problema i naravno prilagoditi kvalitet smeštaja strukturi gostiju.
Kako se rešava problem nedostatka smeštajnih kapaciteta u Vranju i Banji?
- Ulažemo maksimum napora, da pre svega obezbedimo prateći sadržaj u Vranjskoj Banji, koji podrazumeva sadržajniji boravak i vrlo je bitan za povećanje ciljne grupe turista i produžetak njihovog boravka.
Treba istaći da su obezbeđena sredstva od Ministarstva turizma u iznosu od 14,5 miliona dinara za završetak radova i pokrivanje bazena. Konkurisali smo kod resornog ministarstva i sa projektom za izgradnju Vizitorskog centra.
Planirani objekat je površine nešto više od 600 metara kvadratnih, čija bi se izgradnja odvijala u dve faze. Ukupna vrednost projekta je preko 35 miliona dinara. Očekujemo pozitivan odgovor odnosno da Ministarstvo odobri neophodna sredstva za izgradnju vizitorskog centra.
Šta lokalna samouprava može da uradi u rešavanju problema Haremluka?
- Lokalna samouprava može i mora da uzme aktivnije učešće u rešavanju ovog nasleđenog problema. Već se uveliko traži način za rešavanje i prevazilaženje trenutne situacije.
Radi se o objektu od ogromnog značaja za grad i razvoj turizma. Treba uvažiti njegovu vrednost kao zaštićenog kulturnog dobra i mogućnost da grad dobije još jedan objekat za posetu i razgledanje.
Da li će biti nekih promena u koncepciji Dana Vranja?
- Nematerijalne turističke vrednosti se turistima predstavljaju u vidu dešavanja odnosno manifestacija.
Tako da je potrebno osmisliti koncept manifestacija, koji će se zasnivati na tradicionalnim vrednostima Vranja, pesmi i igri, običajima uz primese modernog stila, kako bi pored srednjih generacija bili podstaknuti i mladi ljudi na dolazak i boravak u Vranju.
Naravno mnogo toga će zavisiti i od finansijske situacije u kojoj se grad bude nalazio, ipak su za sve to neophodna ne mala materijalna sredstva.
Koji su planovi gradskog rukovodstva na razvoju turizma ovog kraja?
- Rukovodstvo grada, pokazalo je spremnost da intezivno radi, na razvoju postojeće turističke ponude, ali i na planovima o otvaranju novih mogućnosti u smislu razvoja tranzintnog turizma.
Pored grada prolazi auto-put E-75, koji spaja sever sa jugom. U toku je izgradnja duplog koloseka koja će doprineti smanjenju rastojanja između početnog i krajnjeg odredišta ali će povećati mogućnost zadržavanja na trasi putovanja, tačnije u tranzitnim mestima.
Time se povećava povoljnost položaja Vranja kao tranzitnog mesta, a uz saradnju Turističke organizacije Vranje i predstavnika smeštajnih kapaciteta može se ostvariti duži boravak tranzitnih turista u Vranju.
Ovaj segment programa OK Radija podržan je od strane grada Vranja u okiru medijskog projekta "Informisanje građana u službi javnog interesa". Stavovi izneti u prilogu ne odražavaju nužno stav grada Vranja.
OK RADIOVrati se na kategoriju Lokalne vesti
Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.