Nazad

KUPUJMO DOMA?E-OBNOVMO SRBIJU? GEST EKONOMSKOG PATRIOTIZMA

Izvor: OK Radio - Lokalne vesti - Četvrtak 13.05.2004 - 15:21

Kupujmo domaće-obnovimo Srbiju“ moto je akcije koju poslednjih nedelja u Srbiji vodi resorno Ministarstvo trgovine, turizma i usluga. Privrednici širom zemlje podržavaju ovakav nastup državnih organa i veruju da je to dobar podsticaj i ohrabrenje domaćim proizvođačima. Za mnoge, taj gest ekonomskog patriotizma, je ipak na ispitu. Dobri poznavaoci prilika u Vranju ističu, da su naši sugrađani po prirodi stvari nacionalisti i da im ovakva kampanja i ne treba. Ipak, svest građana Srbije i ukupne društveno ekonomske prilike u zemlji moraće da se menjaju želi li Srbija na ovaj način da smanji spoljni deficit zemlje, ocenjuju stručnjaci i tvrde da se i na ovaj način može suzbiti i siva ekonomija. Bojan Dimitrijević, aktuelni ministar trgovine, turizma i usluga tvrdi da i druge mnogo razvijenije zemlje konstantno vrše sličnu kampanju. To su Engleska, Australija, Kanada, Švedska, Hrvatska i druge. Po njegovoj oceni kampanja za kupovinu domaćih proizvoda je naišla na plodno tle, jer Srbija ima mnogo veći potencijal nego što izgleda. Prilikom jučerašnje posete ”Simpu“, on je istakao da je i ova Kompanija sa juga Srbije uporište akcije, koju vodi njegovo ministarstvo. Između ostalog on je rekao -Ideja akcije je pozitivna. Mi nećemo da kažemo ne kupujte strano. Kupujte, ako hoćete, ali ako imamo kvalitetne proizvode, dobru ambalažu, sa prihvatljivom cenom, onda razmislite da li ćete kupovati robu trećeg kvaliteta, koju nam ”uvaljuje Evropska unija, ili ćemo kupijući domaće proizvode pomagati da se afirmiše naša industrija naši brendovi, da se ohrabri domaća proizvodnja, otvore nova radna mesta i smanji spoljnotrgovinski deficit- rekao je Dimitrijević. Ipak, mnogi ekonomisti počinju da se pitaju gde počinje i gde se završava patriotizam iskazan prema nacionalnom proizvodu, a gde poštovanje prema sopstvenom novcu, koji većina ljudi sa ovih prostora ne zarađuje na lak način. Statistika pokazuje da su domaći proizvodi često i skuplji od stranih, a o kvalitetu da i ne govorimo. Onda se kako neki ističu, postavlja opravdano pitanje može li patriotizam i epitet nacionnalnog biti razlog kupovine domaćih proizvoida po svaku cenu? Naše komšije Leskovčani ističu da je cena ta koja određuje šta južnjaci u ovom trenutku najviše kupuju. Pošto Vranje nema Udruženje potrošača, Milića Markovića, iz leskovačke Organizacije potrošača pitali smo kakav efekat akcije ”Kupujmo domaće“ može imati -To je akcija koju mi već treću godinu forsiramo u Leskovcu. Našu inicijativu ad se ona proširi na celu Srbiju, ministarstvo je ozbiljno shvatilo i to ovih dana daje rezultate. Ona u suštini ima samo jedan problem. Cene domaćoih proizvoda bar još neko vreme ne smeju da rastu. Mora da se iznađe način, ili stvore bolji uslovi za standard građana. Svako preduzeće o tome mora da misli-istakao je Marković. Ocenu, da se u Vranju kupuje jeftinija, a ne kvalitetnija roba, bez obzira na poreklo, iznose i brojni gradski trgovci. Evo šta šef Simpovog ”Si marketa ” u centdru grada Slobodan Ivković, kaže o tome i akciji ministarstva -Akcija je dobar podsticaj. Preduzeća u Srbiji mogla bi zaista imati koristi od te inicijative. Mi zaista uvozimo manje kvalitetnu stranu robu i prodajemo je narodu za manje pare. Ta, recimo turska čokolada, nema veze sa čokoladom ! Međutim, tačno je da skoro 50 odsto naših mušterija kupuje isključivo jeftiniju robu- kazao je Ivković. Prema istraživanja nekih stručnih agencija u Srbiji se najčešće od domaćih proizvoda kupuju poljoprivredni i prehrambeni proizvodi. Zatim slede proizvodi za ličnu higijenu, lekovi, nameštaj i na kraju tekstil. Poržavajuća je činjenica da je prošle godine u Srbiju legalno uveženo kineskog tekstilu u vrednosti od 500 miliona dolara, i to nekvalitetnog, kažu stručnjaci. Iz tog ugla akcija resornog ministarstva trgovine mogla bi da zaista urodi plodom, ako ne trenutmo, onda za nekoliko godina. Do tada naši će sugrađani ipak kupovati domaće proizvode, pre nego stranije. Bar tako kazuje naša današnja anketa u kojoj je većina Vranjanaca izjavila da radije kupuje domaće, nego starne proizvode.

Komentari

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: