Slučaj helikopter: Zbog čega javno tužilaštvo krije službenu belešku

Nacionalne vesti - Nedelja 06.08.2017 - 12:23

Ni devet meseci nakon što je Poverenik doneo Rešenje da Više javno tužilaštvo dostavi novinarima Insajdera službenu belešku o slučaju Helikopter, ovaj dokument nije dostupan javnosti. Prema zakonu, rešenja poverenika za informacije od javnog značaja su konačna i izvršna. Prema istraživanju Insajdera službena beleška u slučaju pada vojnog helikoptera mogla bi da otkrije šta se sve dešavalo u predistražnom postupku i zašto odluku da neće biti pokrenuta istraga nije potpisala postupajuća tužiteljka nego njena šefica.

Mnoga pitanja ostala bez odgovora FOTO: Srđan Ilić Mnoga pitanja ostala bez odgovora FOTO: Srđan Ilić

Više javno tužilaštvo u Beogradu je 30. juna 2016. saopštilo da neće pokrenuti postupak u slučaju pada vojnog helikoptera. Reagujući na pisanje lista Blic da je posle odluke o nepokretanju istrage prešla u notare, Gordana Jovanović je rekla da njen prelazak u drugu profesiju nema veze sa slučajem Helikopter. Istovremeno je naglasila da je u ovom slučaju ona postupala od marta 2015. do oktobra 2015.

Ovakva konstatacija pokrenula je pitanje šta se desilo, imajući u vidu da je odluka o nepokretanju postupka saopštena osam meseci kasnije.

U oktobru prošle godine iz Višeg javnog tužilaštva potvrđeno je za Insajder da odluku o nepokretanju postupka nije potpisala postupajuća tužiteljka Gordana Jovanović, već njena tadašnja šefica Nataša Krivokapić.

Novinari Insajdera tražili su kopiju službene beleške koja bi možda mogla da otkrije šta se sve dešavalo u predistražnom postupku i zašto odluku da nema osnova za pokretanje istrage nije potpisala postupajuća tužiteljka nego njena šefica.

Više javno tužilaštvo odbilo je naš zahtev uz obrazloženje da se radi o opštepoznatim informacijama koje su "već više puta objavljene".

Na ovu odluku novinari Insajdera su uputili žalbu povereniku za informacije od javnog značaja, koji je argumentaciju Tužilaštva ocenio neprihvatljivom. Poverenik je ukazao i na činjenicu da Insajder nije tražio "dokumentaciju koja je već objavljena, već konkretan dokument, odnosno službenu belešku“.

Istim rešenjem poverenik je još 7. decembra prošle godine naložio Višem javnom tužilaštvu da nam dostavi belešku u roku od pet dana. Belešku, međutim, nismo dobili. Umesto toga, 16. decembra, Više javno tužilaštvo pokrenulo je upravni spor protiv rešenja poverenika kojim se Tužilaštvu nalaže da Insajderu dostavi službenu belešku.

Prema zakonu, rešenja poverenika za informacije od javnog značaja su konačna i izvršna. Protiv tih rešenja može se pokrenuti upravni spor, ali samo sud može da odloži izvršenje, što znači da je po zakonu Tužilaštvo moralo da dostavi dokument Insajderu.


Akcija spasavanja bebe uprkos lošem vremenu

Suprotno pokušajima zamene teza pojedinih predstavnika vlasti, nije se dovodilo u pitanje da su svi u lancu imali istu nameru - da spasu život deteta. Činjenica je, međutim, da je reč o vojnom letu koji je morao da ima svoja pravila, ozbijan sistem organizacije i komande. Do danas nisu otklonjene sve sumnje da su pravila prekršena.

Transport vojnim helikopterom životno ugrožene bebe stare samo pet dana bio je jedino rešenje pošto nije bio moguć prevoz sanitetom zbog odrona.

Medicinski transport bebe inicirao je ministar zdravlja Zlatibor Lončar, a vojnu akciju tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić.

Činjenica je da Gašić nije pozvao i obavestio kabinet načelnika Generalštaba, kako nalaže stroga vojna procedura, na šta je i upozoren, već direktno brigadnog generala, komandanta 204. Vazduhoplovne brigade Predraga Bandića, koji je zatim pozvao pilota.

Prva procena Vojske je bila da su meteorološki uslovi loši, pa čak i ispod minimuma za poletanje. Posle razgovora Bandića s pilotom Omerom Mehićem i generalom Rankom Živakom, a na “izričito naređenje ministra odbrane”, zaključeno je da postoje tehnički uslovi za izvršenje zadatka.

Živak i Bandić su u drugostepenom disciplinskom postupku pred Vojnim sudom ukazali na niz propusta u istrazi i na misteriozan nestanak pojedinih dokaza, pre svega audio-zapisa i transkripata razgovora posade i njihovih pretpostavljenih.

Bandić je za Insajder.net još prošle godine rekao, međutim, i da je uveren da je cela akcija bila “ljudski pokušaj da se spase život”.


Zašto na Aerodrom Nikola Tesla

Pitanja na koja javnost nije dobila jasan odgovor jesu i ko je i zašto odlučio da helikopter sleti baš na Aerodrom Nikola Tesla.

Iz objavljenih razgovora pilota s kontrolom letenja u Beogradu jasno je da je plan bio da helikopter s bebom sleti na aerodrom u Batajnici ili VMA. To je sve vreme predlagao i pilot Omer Mehić, ali mu je 20 minuta pre sletanja sapšteno da je prihvat bebe, uključujući inkubator, organizovan na Aerodromu Nikola Tesla.

Kako se vidi iz iskaza datih vojnoj komisiji, Bandić je u konsultaciji s Goranom Pavlovićem, tada rukovodicem operativnog centra RV i PVO, odlučio da helikopter sleti na Aerodrom Nikola Tesla.

U izjavi pred vojnom komisijom Bandić rekao da ga je Lončar, pozivom na službeni mobilni, obavestio da ima nameru da prisustvuje sletanju.

Istovremeno su i mediji obavešteni da je u toku akcija. Sumnju da je postojala namera da se akcija iskoristi i za političku promociju unela je vest, koju je objavila Beta, da je helikopter sleteo, da ga je sačekao ministar zdravlja, a da su celu akciju organizovali on i ministar odbrane.

Brojni portali su objavili, a potom obrisali, ovu vest. Međutim, dnevni listovi Politika, Naše novine i Alo u izdanjima od sledećeg dana su objavili vest o uspešnoj akciji.

Danima su mediji postavljali pitanje da li su ministri Lončar i Gašić te večeri bili na aerodromu kako bi dočekali uspešan kraj akcije spasavanja, kao i da li su tamo bile medijske ekipe koje bi sve to zabeležile.

Gašić je negirao da je bio na aerodromu, tvrdeći da je te večeri bio u Kruševcu, a da je za Beograd krenuo kada mu je javljeno da je helikopter pao.

Lončar je gotovo mesec dana nakon tragedije prvi put rekao da je bio na aerodromu, ali s lekarima, odnosno da nisu bile prisutne novinarske ekipe, osporavajući tako tvrdnje da je transport bebe organizovan zbog političke promocije.

Vojni helikopter srušio se 13. marta 2015. blizu Aerodroma Nikola Tesla, na povratku iz Raške, odakle je prevozio životno ugroženu bebu, staru pet dana, iz Novog Pazara.

U padu helikoptera stradali su pilot, major Omer Mehić, pilot, kapetan Milovan Đukarić, zastavnik Nebojša Trajić, mehaničar letač Ivan Miladinović, lekar Dževad Ljajić, anesteziolog Miroslav Veselinović i beba iz porodice Ademović.

Insajder, OK Radio

Vrati se na kategoriju Nacionalne vesti

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

blog comments powered by Disqus