ANTIĆ: Korupcija je ISKORENJIVO ZLO

Lokalne vesti - Ponedeljak 21.11.2016 - 23:48

Nenad Antić, direktor Filijale Fonda za Penzijsko i invalidsko osiguranje u Vranju, od nedavno je koordinatora za integritet lokalne samouprave.

Antić na novoj funkciji FOTO S. Tasić/OK Radio Antić na novoj funkciji FOTO S. Tasić/OK Radio

U praksi, pojmovi integriteta i korupcije su dijametralno suprostavljeni, a jačanjem integriteta automatski nastaje nepovoljan ambijent za koruptivno delovanje i obrnuto.

Antić najavljuje niz mera i oštru borbu protiv koruptivnih dela na lokalnom nivou,  a borba protiv  korupcije ovde će uskoro dobiti i institucionalnu potvrdu.

OK Radio: Na čelu ste institucije u Vranju koju javnost često doživljava kao mesto gde je korupcija zastupljena. Kako komentarišete ovakve percepcije, imaju li one osnova?

Antić: Korupcija je prisutna u svakom segmentu društveno političkog života našeg grada. Verujem da je takav slučaj i sa državnim organom, odnosno organizacionom jedinicom čiji sam ja integralni deo.

A sad, da li građani Vranja Fond PIO doživljavaju na takav način, to je već pitanje subjektivne percepcije svakog pojedinca.

Koliko znam nije rađeno neko sociološko - empirijsko istraživanje o stopi korupcije u republičkim i lokalnim organima i institucijama u Vranju.

Ali ako bilo ko od građana ima neka saznanja o bilo kom obliku korupcije u instituciji na čijem sam čelu, može u svako doba korupciju sa odgovarajućim dokazima prijavite  meni i ili nadležnim državnim organima.  

Od nedavno vam je dodeljena nova uloga, koja se tiče borbe protiv korupcije. Objasnite nam konkretno o čemu se radi, koji su vam planovi na tom polju.

- Gradsko Veće me je sredinom novembra imenovalo za koordinatora za integritet lokalne samouprave.
Primarni zadatak je stvaranje mikro društvenog integriteta otpornog na korupciju, a krajnji cilj je da se od korupcije načini rizičan i neisplativ poduhvat.

Integritet i korupcija su dva dijametralno suprostavljena pojma, a jačanjem integriteta automatski nastaje nepovoljan ambijent za koruptivno delovanje i obrnuto.  

U ostvarivanju postavljenog cilja moji konkretni zadataci će biti da stvorim materijalne, tehničke i kadrovske uslove za realizaciju mera iz Lokalnog plana za borbu protiv korupcije, uključujući i proces osnivanja Lokalnog antikorupcijskog foruma (LAF) na način koji garantuje nezavisnost i integritet ovog antikorupcijskog tela.  

Zatim, zadatak mi je da nadgledam izradu Planova integriteta lokalne samouprave, javnih preduzeća i javnih ustanova, kao i koordiniram, organizujem i obezbeđujem uslove za sprovođenje Pravilnika o načinu unutrašnjeg uzbunjivanja u lokalnoj samoupravi, javnim preduzećima i javnim ustanovama.

Takođe, u opisu posla mi je i da nadgledam rad Saveta za praćenje primene Etičkog kodeksa lokalnih funkcionera i
službenika, uspostavljam i održavam komunikaciju sa svim relevantnim institucijama na republičkom i lokalnom nivou sa ciljem jačanja integriteta lokalne samouprave.

Biće tu i niz drugih aktivnosti u cilju stvaranja efikasnog antikorupcijskog mehanizma na lokalnom nivou.

O svim preduzetim aktivnostima i radnjama podnosiću izveštaje Gradskom Veću i gradonačelniku, ali o svemu ću obaveštavati i lokalne medije i širu javnost.

Da bi uspeli u izgradnji efikasnog lokalnog antikorupcijskog modela nije samo dovoljna politička volja i normativni okviri, već i aktivno učešće medija i mobilisana podrška građana Vranja.

Možete li da navedete neke konkretne primere  prijava za korupciju i da li je bilo prijava koje su se odnosile na zaposlene u Fondu PIO ili lekare veštake?

- Od kako sam direktor Filijale Fonda PIO nije bila nijedna prijava korupcije protiv zaposlenih.

To međutim ne znači da nije bilo koruptivnog delovanja, ali neka konkretna saznanja nemam, jer bi u suprotnom reagovao blagovremeno, a koruptivni službenik bi bio disciplinski i krivično procesuiran.  

Ako želimo da izgradimo društveni integritet i integritet institucija trebaju nam službenici i funkcioneri od integriteta.

Ne možemo govoriti o integritetu institucija ako ne postoji integritet pojedinca, koji mora imati formiranu svest o tome da interes institucije mora biti iznad njegovog privatnog interesa.

Integritet službenika i funkcionera podrazumeva da on ima potrebno znanje i veštine, ponaša se etično u skladu sa zakonom i moralom i nije podložan neetičnim ili nemoralnim korupcijskim pritiscima.

Koliko često se korupcija u Vranju prijavljuje, prvenstveno ona, koja na kraju dobije sudski epilog i u kojoj oblasti je najprisutnija?

- Ovo pitanje je pre svega za predstavnike pravosudnih organa koji procesuiraju sva krivična dela koja se mogu podvesti pod korupciju.

Moj zadatak je da se bavim izgradnjom antikorupcijske infrastrukture na lokalnom nivou čiji je cilj preventivno delovanje i edukacija javnosti o korupciji i njenoj štetnosti na politički i ekonomski razvoj naše društveno - političke zajednice.

Bavimo se izradom lokalne strategije za borbu protiv korupcije i prevencijom, a represivna nadležnost je u rukama policije i tužilaštva.

Vaša ocena, da li su građani obeshrabreni da prijavljuju korupciju?

- Već neko vreme intezivno proučavam ovu materiju i stičem utisak da građani Vranja imaju ambivalentan stav po pitanju korupcije, i da su kolektivno u jednom stanju opšte društvene anomije i nezainteresovanosti.

To moramo da menjamo jer bez mobilizacije javnosti i građana nećemo uspeti u antikorupcijskog borbi i stvaranju društvenog integriteta.

Novim zakonskim rešenjima, pre svega mislim na Zakon o uzbunjivačima, ali i usvojenim Lokalnim planom za borbu protiv korupcije, građanima koji prijavljuju korupciju se daje pravna zaštita i sigurnost da neće trpeti posledice svog hrabrog čina.

Pored toga postoji i čitav niz mera koje motivišu i ohrabruju građane da pojačaju svoj aktivizam u ovoj borbi.

Koliki je značaj učešća građana i uzbunjivača govori podatak iz jednog istraživanja koje je rađeno u Americi, gde su uzbunjivači su bili zaslužni za otkrivanje 70 odsto korupcionaških afera.  

Dakle, država je dala normativne i institucionalne okvire antikorupcijske borbe, ali bez aktivnog učešća građana nemamo legitimitet, niti možemo ostvariti povoljan društveni ambijent za ovu borbu.

Ima li korupcije u državnim organima i institucijama i u kojoj meri, sudeći prema prijavama koje stignu u policiju?

- U našem tranzicionom društvu sistemska korupcija  prisutna je u svim segmentima i kao takva nagriza ne samo ekonomsko tkivo društva već i temelje moralnog poretka.

Ali nismo mi izmislili ovu devijantnu društvenu pojavu. Korupcija postoji od samog nastanka civilizacije i uvek je bila deo naših kolektivnih aktivnosti i uvek će biti.

Ali ne možemo se pomiriti sa postojanjem korupcije jer ona nagriza ne samo ekonomsko tkivo društva, već i moralne temelje poretka.

Korupciju moramo suzbiti i staviti je u nekim realnim okvirima, tako da ona bude slučaja, sporadična pojava a ne prihvatljiv i rasprostranjen model socijalnog ponašanja.

Dakle, korupciju možemo sprečiti, mada nikada i sasvim izlečiti u ovom nesavršenom svetu u kojem živimo.

Da li za rešavanje ovog društvenog problema treba uozbiljiti sam način borbe protiv korupcije? Šta je dobro u postojećim institucionalnim i zakonskim rešenjima u Srbiji koja se tiču borbe protiv korupcije, a šta bi trebalo promeniti?

- Najveća prepreka efikasne antikorupcijske borbe su nedostatak političke volje, birokratska inertnost i nemobilisana podrška građana. Mislim da je politička volja nesporna s obzirom da je država donela niz antikorupcijskih zakona i obrazovala mnoštvo nezavisnih antikorupcijskih tela.

Birokratija će uvek ometati svaku reformu i svaki pokušaj modernizacije uprave i unapređenja rada i na to smo spremni.
Mislim i da ćemo mobilisati veliki deo građane u ovom procesu.

Dakle, imamo ozbiljan pristup u rešavanju ovog političkog, društvenog i ekonomskog problema.

Ono što moramo da menjamo, a to ćemo ovde na lokalnom nivou sigurno promeniti je pristup ovom problemu.

Borba protiv korupcije zahteva sistematski pristup i radikalne reforme, i ona može istovremeno da budu i zamajac za sveukupne reforme lokalne samouprave.

U definisanju nove strategije pošli smo od formule: K = M + D – O

Korupcija (K) jednako monopolska vlast (M), plus diskreciono pravo službenika (D) minus odgovornost.

Ako neko ima monopol na određenu robu ili  usluge, diskreciono pravo da odlučuje da li će neko dobiti tu robu ili usluge ili koliko će ih dobiti, i ako ne postoji transparentnost tako da drugi mogu da vide šta ta osoba odlučuje, onda će se verovatno pojaviti korupcija.

Ovo važi i za javni ali i za privatni sektor, kako za bogate tako i za siromašne zemlje.
Korupcija se smanjuje raspodelom moći i sistemom uzajamne kontrole i ravnoteže, transparentnošću, dobrim pravosudnim sistemom, jasno definisanim ulogama, odgovornostima, pravilima i ograničenjima.

Korupcija ne postoji tamo gde postoji demokratska kultura, konkurencija, dobar sisitem kontrole i gde zaposleni imaju pravo na informaciju i obeštećenje.

Karakteristika strategije antikorupcijske borbe koju ćemo sprovoditi u Vranju:

Formiraćemo Lokalni antikorupcijski forum (LAF) kao nezavisno autonomno telo sastavljeno od kredibilnih pojedinaca sa integritetom koje će sprovoditi mere iz Lokalnog plana za borbu protiv korupcije;

Akcenat će biti na prevenciji. Krenućemo sa ograničavanjem monopolske vlasti, jasno ćemo definisati i uokviriti diskreciona ovlašćenja i promovisati javnu odgovornost.

To sve moramo da radimo zajedno sa državnim organima a ne protiv njih.

Mobilisaćemo građane tako što ćemo otvoriti nove kanale za dobijanje informacija o korupciji od njih i edukovati javnost o korupciji i njenoj štetnosti;

Tražićemo savezništvo u ovoj borbi sa medijima, organizacijama civilnog društva, međunarodnim organizacijama ogranak organizacije Transparency International.

Reformisaćemo Gradsku upravu kako bi od nje stvorili uslužni servis građana: instaliraćemo sistem kažnjavanja i nagrađivanja službenika, ograničiti diskreciona prava, poboljšaćemo sistem unapređenja, sprovodićemo rotacija službenika po funkcijama i lokacijama, sprovesti obuke i edukacije, promovisaćemo etički kodeks, izmenićemo kulture organizacije itd.

Naša antikorupcijska strategija se neće zasnivati na tiradama o etici i moralu.

Korupcija je zločin iz ekonomskog računa i tako ćemo se i ponašati u pristupu ovoj pojavi.

Potražićemo načine kako da se smanji monopol, ograniče i jasno definišu diskreciona ovlašćenja i poveća trasparentnost, sve vreme imajući u vidu visinu troškova ovih metoda.

 

Ovaj tekst prizveden je uz podršku Ministarstva kulture i informisanja u okviru projekta "Stop kriminalu, stop korupciji". Stavovi izneti u njemu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

OK RADIO

Vrati se na kategoriju Lokalne vesti

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: