KORIDOR 10: Mostovi spajaju ljude

Lokalne vesti - Nedelja 24.07.2016 - 21:52

Vranje - Izgradnja autoputa Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru je najteža i najsloženija deonica puta u Srbiji, ali i u karijeri većine ljudi koji trenutno rade na trasi od Predejana do Poloma.

Najzahtevniji građevinski poduhvat - most u Klisuri FOTO S. Tasić/OK Radio Najzahtevniji građevinski poduhvat - most u Klisuri FOTO S. Tasić/OK Radio

Na južnom kraku Koridora 10 od Grabovnice do granice sa Makedonijom ostalo je da se izgradi još  26 kilometara autoputa i to upravo kroz Grdeličku klisuru.

Osman Kasić, građevinski inženjer "Integral inženjeringa" iz Laktaša u BiH, ima 30 godina radnog iskustva, i iza sebe na stotine sagrađenih mostova, a u „Koridorima Srbije“ kažu da je Kasić legenda srpske mostogradnje.

Jedan od mostova u Grdeličkoj klisuri koje je Kasić gradio je i Morava 1, od sela Mrtvica dalje ka Džepu.


- Autoput kroz Grdeličku klisuru je najteža deonica puta koja je uopšte rađena u Srbiji, na kojoj ima svega i svačega.
 
Sve što u građevinarstvu postoji zastupljeno je ovde, mostovi, tuneli, miniranje, različite zaštitne kosine i ostalo.

Zbog toga je ovde i najinteresantnije graditi. Svaki objekat je priča za sebe i ima svoju specifičnost, a sve se to može savladati i izdržati samo ako mnogo volite svoj posao
- kaže ovaj Bosanac, rođen u Bihaću.

Kasić sa svojim ljudima trenutno gradi most u Mominom kamenu, tik uz nekadašnji kamenolom.

 

- Mostovi su za mene od uvek bili interesantni i izazovni. Najveća tragedija je srušiti neku građevinu kao što je most, čija je svrha da spaja ljude.

Mislim da bi se gorko pokajali oni koji su rušili mostove  kada bi znali kolika je muka sagraditi, i kolika je nevolja za ljude kada ih nemaju - smatra Kasić.

Jedna traka na ovom delu puta, sa svim mostovima već je završena. Za nju su, prema rečima Predraga Gvarilovića, građevinskog inženjera u „Koridorima Srbije“, upravo najzaslužniji graditelji bosanskih firmi "Integral", "Interkop" i "Putevi Prijedor".

Na gradilištima u Grdeličkoj klisuri je kao u mravinjaku. Kranovi, građevinske mašine svih vrsta, kamioni i ljudi hitaju da što više urade dok julsko sunce ne upeče još jače kada je na gradilištu izuzetno teško.

Preko puta Kasića i njegovih ljudi, na brdu sa druge strane reke, jedna  grupa građevinara postavlja zaštitnu kosinu, kako ono ne bi skliznulo na kolovoz autoputa kada bude završen.

Inženjer Gavrilović pojašnjava da gradnja ovakvih zahtevnih deonica ne sme biti doživljavana kao borba sa prirodom, nego samo traženje načina da se postigne sa njom sklad.

 

- Samo sa tom mišlju ovakve građevine mogu da se uspešno završe za dobrobit svih.
 
Brojni su problemi, od onih koje zadaje priroda, kada u tunelima ne znate šta vas čeka posle 10 metara, ali i oni pravne prirode zbog nerešene eksproprijacije, koji dodatno uspravaju i otržavaju radove.

Trenutno je veliki izazov kako izgraditi autoput ispod nekadašnjeg kamenoloma, jer postoje veliki bezbednosni rizici zbog trošnih stena, velikih kamenih blokova i stotina tona kamena.

Mnogi su smatrali da tunel Manajle ne može biti probijen, kao i da je besmisleno graditi autoput kroz Grdeličku klisuru, baš zbog njene specifičnosti, ali eto pokazalo se da nisu u pravu
- kaže Gavrilović.

Probijanje tunela Manajle očekuje se svakog dana. To je najduži tunel u Srbiji od 1.800 metara. Na njemu je radila bugarska firma "Euroalliance".

Počinje od Mominog kamena, izlazi kod sela Kržince, i nalazi se istočno od postojećeg tunela Manojle na magistralnom putu.

Od Kržinca nadalje autoput vodi do isključenja, buduće petlje za Vladičin Han i Surdulicu. Tu niču dva nova mosta.

Preostalih šest do sedam kilometara budućeg autoputa tek su na samom početku izgradnje. To je manje zahtevna deonica.
 
Tu buldožeri razgrću zemlju, a kamioni je odvoze u obližnje glinište nekadašnje ciglane. Iako je nepodnošljivo vruće svi rade, od armirača, do kamiondžija.

Prema najavama iz „Koridora Srbije“, očekivani period završetka  ove deonice puta je do kraja naredne godine.

Posle toga, većina ovih graditelja, preseliće se iz Grdeličke klisure na budući autoput Niš - Priština.

S.Tasić


    
 

Ovaj segment programa OK Radija podržan je od strane grada Vranja u okiru medijskog projekta "Informisanje građana u službi javnog interesa". Stavovi izneti u prilogu ne odražavaju nužno stav grada Vranja.

OK RADIO

Vrati se na kategoriju Lokalne vesti

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: