Kako je nastao čuveni Dalijev kauč u obliku usana

Zivot i stil - Ponedeljak 18.10.2021 - 11:49

Ideja o nastanku jednog od najpoznatijih komada nameštaja na svetu - kauča u obliku usana autora Salvadora Dalija, počela je kao skica na poleđini koverte, otkrilo je novo istraživanje.

FOTO: Gliou FOTO: Gliou
Skica kauča je otkrivena u Vest Dinu u blizini Čičestera, u nekadašnjem domu Dalijevog prijatelja i pokrovitelja Edvarda Džejmsa. Stručnjaci smatraju i da je sam Džejms bio uključen u ideju stvaranja ovog neobičnog kauča.
 
Do otkrića se došlo kada je Džejmsova arhiva koja uključuje oko 2.300 različitih predmeta, počela da se priprema za digitalizaciju. Osim Dalijevih skica, ova arhiva uključuje nacrte i slične predmete koji su pripadali Pablu Pikasu, Igoru Stravinskom, Bertoldu Brehtu, Reneu Magritu...
 
Prema rečima Hjua Morisona, upravnika zbirke u Vest Dinu, kauč, danas poznat kao Mej Vest bila je Džejmsova ideja iz 1936. godine, koju je Dali kasnije razradio.
 
Dali je tada skicirao nacrt projekta koji je opisao kao „lice Mej Vest koja bi se moglo koristiti kao nadrealistički stan" u čast filmske zvezde, a u jednom trenutku Džejms je sugerisao da bi usne mogle biti inspiracija za sofu, i rekao da bi preuzeti proizvodnju takvih sofa.
 
Smatra se da je skica kauča pronađena na poleđine koverte otkrivene u arhivi - zapravo delo Edvarda Kerika, dizajnera sa kojim je Džejms u to vreme sarađivao.
 
Prema rečima Kristofera Vilka iz Muzeja umetnosti i dizajna u Londonu, koja poseduje jednu od pet poznatih verzija sofe, novootkrivena skica odnosi se na prvu od sofa koje će se proizvoditi - svakako u Britaniji. Bila je to ružičasta satenska verzija sofe, koja je odgovarala ružičastoj nijansi karmina dizajnerke Elze Skjapareli.
 
Pisma u bogatoj Džejmsovoj arhivi takođe otkrivaju da je njegova prvobitna namera bila da ovaj kauč bude presvučen kožom, sve dok Skjapareli nije energično tu ideju odbila rekavši da bi joj se više dopao da je od satena.
 
Vilk objašljava da priča o kauču u obliku usana postavlja zanimljiva pitanja o autorstvu umetničkih dela: „Skica sa koverte i prepiska pomažu u objašnjenju Džejmsove uloge u stvaranju ovih sofa, i sasvim je jasno da je, iako je originalni koncept bio Dalijev, veliki deo zahtevnog posla u stvaranju komada bio na Džejmsu".
 
Spekuliše se da postoji još jedna originalna sofa, verovatno u Francuskoj, rekao je Vilk.
 
Edvard Džejms (1907-1984) bio je živopisan i komplikovan lik čiji je život često bio kontroverzan: spekulisalo se da je on unuk kralja Edvarda Sedmog, koji je bio redovni posetilac Vest Dina.
 
Džejms je posedovao ogromno bogatstvo kojim je, između ostalog, finansirao rad umetnika nadrealistista u Evropi i Meksiku.
 
Morison kaže da je Džejms posedovao fantastičnu arhivu koja je svojevrsno blago i da je spremna za digitalizaciju, kako bi što širi krug ljudi, pre svega ljubitelja umetnosti, u njoj mogao da uživa.
 
Inače, Dalijev kauč u obliku usana, stekao je i status svojevrsne ikone širom sveta šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, a brojne su i njegove kopije.
 
Poznate ličnosti, uključujući Kajli Minog, Bijonse i Kejti Peri, snimale su spotove i fotografije na poznatoj sofi i njenim kopijama.
RTS, OK Radio

Vrati se na kategoriju Zivot i stil

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: