Voda prvi put otkrivena na "naseljivoj" planeti

Zivot i stil - Četvrtak 12.09.2019 - 14:05

Astronomi otkrili vodu u atmosferi „naseljive“ planete koja orbitira oko udaljene zvezde.

Ima li vanzemaljskog života večito je pitanje FOTO: NASA Ima li vanzemaljskog života večito je pitanje FOTO: NASA
Astronomi su po prvi put otkrili vodu u atmosferi planete koja orbitira oko udaljene zvezde.

Otkriće znači da je planeta - nazvana K2-18b - dobar kandidat za potragu za vanzemaljskim životom.

Tokom narednih deset godina novi svemirski teleskopi mogli bi da utvrde da li u atmosferi K2-18b postoje gasovi koje bi mogli da stvore žive organizme.

Detalji su objavljeni u naučnom časopisu Priroda Astronomija (Nature Astronomy).

Vodeća naučnica profesorka Đovana Tineti sa Univerzitetskog koledža u Londonu (UCL) je otkriće nazvala „šokantnim".

„Ovo je prvi put da smo otkrili vodu na planeti u naseljivoj zoni oko zvezde čija je temperatura potencijalno kompatibilna sa prisustvom života", rekla je.

Tim je pratio planete koje je otkrio Habl svemirski teleskop (Hubble Space Telescope) između 2016. i 2017. godine.

Proučavajući promene svetlosti dok planete orbitiraju oko zvezde, istraživači su utvrdili da u atmosferi ove planete postoje hemikalije. Svetlost se menja kada prolazi kroz atmosferu, a ove promene zavise od sastava atmosfere.

Samo na K2-18b otkrili su molekularni trag vode koja je vitalna za život na Zemlji. Kompjutersko modeliranje podataka ukazalo je na to voda može da čini do 50 odsto atmosfere ove planete.

Nova planeta je dvostruko veća od Zemlje. Na njoj je dovoljno hladno da se temperatura voda može kretati između nula i 40 stepeni Celzijusa.

Doktor Engelos Ciaros, član tima, rekao je da je pronalaženje vode u atmosferi potencijalne egzoplanete „neverovatno uzbudljivo".

„To nas približava odgovoru na fundamentalno pitanje: Da li je Zemlja jedinstvena?", kaže on.

Planeta K2-18b bi mogla da podrži život, ali se to ne može sa sigurnošću tvrditi u ovom trenutku.

Šta je egzoplaneta?

-Planete van našeg solarnog sistema nazivaju se egzoplanetama

-Prva egzoplaneta otkrivena je 1992.

-Više od 4.000 je otkriveno korišćenjem nekoliko tehnologija

-Mnoge od njih su velike planete veličine Jupitera ili Neptuna

-Mnogo džinovskih planeta otkriveno je da orbitira vrlo blizu njihovih zvezda

Udaljena je oko 111 svetlosnih godina, što je oko 650 milijardi milja - predaleko za slanje sonde.

Da li na ovoj planeti postoji život utvrdiće se uz pomoć svemirskih teleskopa koje će biti lansirani u narednih deset godina. Oni će tražiti gasove u atmosferi koje mogu da stvore samo živi organizmi, prema rečima doktora Inga Valdmana.

„Ovo je jedno od najvećih pitanja u nauci i uvek se pitamo da li smo sami u Univerzumu. U narednih deset godina znaćemo da li hemikalije u atmosferi postoje zbog života."
Radio 021, OK Radio