Centar za zaštitu potrošača FORUM: Vranjanci se najviše žale na probleme sa belom tehnikom i aparatima

Lokalne vesti - Četvrtak 24.12.2020 - 22:05

Valentina Šulović, projekt menažer u Centru za zaštitu potrošača „Forum“ u Nišu, kaže da se Vranjanci, kao ostali građani sa jugoistoka Srbije, žale i imaju mnoge primedbe kao potrošači, pokušavajući da uz njihovu pravnu pomoć ostvare zaštitu svojih prava.

FOTO: Thinkstock FOTO: Thinkstock

OK Radio: Na šta se Vranjanci najčešće žale kao potrošači?

ŠULOVIĆ: Uglavnom se primedbe i reklamacije odnose na tehničku robu, najčešće telefone i televizore, ima dosta reklamacije obuće kao i raskida ugovora koji su zaključeni na daljinu. Zaista ima puno stvari, gde ljudi, odnosno potrošači zaista imaju velikih problema.

Kako vi reagujete u tim situacijama, jel uspevaju da oni reše probleme i ostvare svoja potrošačka prava?

- Njabolje bi bilo kada bi se potrošači nama javili pre nego što nastane problem. Tada mi njih savetujemo i uglavnom problemi budu izbegnuti.

Međutim, kada već nastane problem, onda ili savetujemo, ukoliko je za to potreban savet ili vršimo posredovanje u rešavanju sporova između potrošača i trgovca.

Kako to u praksi izgleda?

- Mi imamo pravne savetnike koji u vansudskom postupku vrše posredovanje, tako što se prodavcu predoči u kom segmentu je prekršio zakon.

Onda se daje predlog, u kom smislu i kako bi trebalo da bude rešen taj problem. Ukoliko se desi da to ne uspe na taj način, a ima osnova za pokretanje sudskog postupka, onda naši advokati zastupaju npotrošače pred sudom.

Kakvi su ishodi u takvim slučajevima?

- Kada se radi o posredovanju i suštini kad god je prekršen zakon i kada postoje dokazi o tome, onda u najvećem broju slučajeva  to bude rešeno pozitivno u korist potrošača, kada za to postoje naravno dokazi i kada postoji jasan osnov, tačnije dokaz da je prekršen zakon i u kom smislu je prekršen zakon.

Kada ljudi nešto kupe, šta bi trebalo da čuvaju od papira računa ili deklaracije, tačnije šta može da se iskoristi kao dokaz da su im prava prekršena?

- U suštini trebalo bi da čuvaju sve to, ali fiskalni račun obavezno.

U nekom trenutku kada nastane problem, bude bitan svaki papir, ali je svakako najbitnije da se čuva račun, jer bez toga je nemoguće uložiti reklamaciju.

Kada već dođe do nekog reklamacionog postupka, bitno je da se čuvaju zapisnici o prijemu reklamacije, sve odluke, prepiske, mejlovi, jer kada nastane problem, sve je bitno.

Kakva je svest kod ljudi na ovim prostorima da imaju potrošačka prava i da mogu da traže njihovu zaštitu kada smatraju da su ona ugrožena?

- Ono što sam ja mogla da vidim je da ta svest nije dovoljno razvijena.

Smatram da je to ujedno i najveći problem jer trgovci manipulišu tim neznanjem i neinformisanošću ljudi, tj. potrošača.

Smatram da je naš zadatak, pre svega nas, kao i vas medija, da se upravo vrši edukacija stanovništva o svemu tome.

Edukacija o obimu i sadržini prava i generalno da  ljudi znaju da kada nastane problem mogu da se nekom obrate.

Gde smo mi tu u poređenju sa zemljama zapada?

- To je to kod njih mnogo bolje zakonski i institucionalno uređeno, nego li kod nas.

Generalno je nastojanje da ih negde stignemo. Mi imamo dosta aktivnosti kako bismo tu svest kod ljudi podigli.

Stanje pandemije je povećalo onlajn kupovinu i prodaju. Imate li žalbe i primedbe na taj način trgovine?

- U suštini da, ali to je jedan od vidova trgovine koji je kod nas jako lepo uređen.

Ako kupujete od registrovanog trgovca, imate pravo da u roku od 14 dana vratite proizvod bez navođenja razloga, a on je dužan da vama vrati novac.

Naši trgovci to znaju, tako da nema problema što se tiče onlajn kupovine od registrovanih trgovaca.

Problema ima kada ljudi kupuju sa raznih stranica na društvenim mrežama, a iza tih stranica stoji fizičko lice, mi tu ne možemo da pomognemo.

 

Ovaj medijski sadržaj realizovan je uz podršku grada Vranja.Sadržaj ovog priloga i stavovi izneti u njemu, isključiva su odgovornost OK Radija i ni na koji način ne odražavaju stavove i mišljenje grada Vranja.


 

OK Radio

Vrati se na kategoriju Lokalne vesti

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: