Nedostatak javnog prevoza jedan od glavnih problema starijeg stanovništva u Hanu

U fokusu - Četvrtak 07.11.2024 - 18:42

Jedan od najvećih problema staračkog stanovništva na teritoriji opštine Vladičin Han jeste nedostatak javnog prevoza.

Foto: S.Tasić/OK Radio Foto: S.Tasić/OK Radio

Takav je slučaj i u većini gradova i opština u Srbiji, izuzev većih gradskih centara, pa hanska opština nije u tome izuzetak.

Prema poslednjem popisu stanovništva, čak dve trećine ukupnog broja stanovika Srbije, nema mogućnost da koristi javni prevoz.

Alternativa za to su lični automobili ili preskupi taksi prevoznici.


Ako se uzme u obzir to da stariji ljudi većinom nisu u mogućnosti da sami voze automobile, kao i to da stalno izdvajaju za taksi, naročito oni sa minimalnim penzijama ili ispod tog proseka, onda  se samo mogu naslutiti njihove muke kada treba da odu kod lekara, po namirnice ili da plate račune za struju ili porez.

Ovo je naročito izraženo u brdsko planinskim selima, ali i moravskim selima, jer od 51 mesne zajednice na teritoriji opštone, čak 37 nema mogućnost da kroz njih prolazi autobus ili mini bus nekog saobraćajnog preduzeća.

Izuzetak su moravska sela na relaciji Vladičin Han - Vranje ili ona na linijama Vladičin Han - Surdulica.

Jelka Mitrović, dugogodišnji novinar i hroničar Vladičinog Hana, podseća da to do samo pre dvadesetak godina nije bilo tako, kao i da su mnoga sela, koja sada nemaju prevoz, nekada imala tu mogućnost.

- Do kraja devedesetih autobusi „Jedinstva“, imali su nekoliko linija do udaljenih planinskih sela.

Te linije su bile takve da su prolazile kroz još nekoliko, takođe planinskih sela, tako da je u odnosu na sada, barem više od pola mesta bilo pokriveno javnim prevozom.

Tim autobusima deca su išla u školu, radnici na posao, a stariji na pijacu, kod lekara itd.

Takođe, vikendom su mlađi odlazili tim prevozom na selo, da obiđu roditeljem da rade nešto na selu i td.

Međutim, početkom dvehiljaditih, počinje propast privrede, kao i migracije stanovništva, pa „Jedinstvo“ više nije imalo tržišnu isplativost za sve dotadašnje linije, pa kreće prvo redukcija, a potom i potpuno ukidanje prevoza ka planinskim selima.

Tako je dobar deo stanovništva ostao bez javnog prevoza prepušten sam sebi ili preskupim taksistima
- ukazuje Mitrovićeva.

Ako se uzme u obzir da u većim gradovima, koji imaju javni prevoz kao što su Niš, Beograd ili Novi Sad, stariji od 65 ili 70 godina ne plaćaju kartu, ova činjenica u ostatku Srbije, pa i u Vladičinom Hanu deluje poražavajuće.

Verica Milanović iz Jastrepca, sela u Grdeličkoj klisuri, kaže da su kolima u grad išli, dok je suprug mogao da vozi, ali sada idu jednom u dva meseca ili ako im nešto iskrsne.

- Plaćamo da nas voze, nekad nam za tih desetak kilometara do grada taksi uzme 1.000 do 1.500 dinara.

Autobus nismo imali ranije, ali je suprug vozio auto. Kupimo namirnice za mesec dva, i u grad idemo, samo kad baš moramo
- priča ova žena.

Sunčica Ilić iz Poloma, prvog sela na liniji Vladičin Han –Vranje, na magistralnom putu, kaže da je kod njih situacija bolja, jer iako autobusi idu ređe, a nročito vikendom, ipak idu.

- Naročito u vreme korone, a i posle, mnoge linije nisu vraćene. Prevoz je vikendom baš redukovan, ali ga opet ima, koliko toliko.

Vozi i linijski taksi, neki do Vranja, a neki do Jelašnice, koja pripoada Surdulici. Problem je što da bi taksi krenuo mora da bude pun.


Tada je karta kao autobuska, a ako vas vozi same ili da nema dovoljno putnika, dosta je skuplje
– priča ova penzionerka.

Saša Dimitrijević iz Jovca, kaže da u ovom planinskom selu ima stotinak stanovnika, uglavnom staraca.

- Nekada su oni koristili autobus koji je išao za Urmanicu, podno Oblika, međutim toga odavno nema.

Prošle godine je opština renovirala put, ali autobusa ili mini buseva nema.


Mnogi od nas imaju bilo kakav auto, čak neki i neregistrovan, bitno je de se kreće, pa se spuste do Lepenice, kroz koju ide autobus, pa idu dalje ka Vranju ili Hanu.

Od Jovca do Lepenice ima nekoliko kilometara, zavisi ko u kojoj mahali živi
- priča Dimitrijević.

Rešavanje pitanja javnog prevoza, jedan je od načina za poboljšanje života ljudi na selu i starijih uopšte, ali to je sada van većih gradskih centara, tržišno neisplativo nikome.
 

Ovaj medijski sadržaj je sufinansiran iz budžeta opštine Vladičin Han. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu  ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

 


 

Foto Galerija

Prevoz

OK Radio

Vrati se na kategoriju U fokusu

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: