Kako je poznati roker doneo srpsku rakiju u Ameriku

Zabava - Nedelja 03.01.2021 - 21:26

Srpska rakija polako ulazi na menije kalifornijskih barova, a za sve je kriv jedan svetski poznati rok muzičar iz San Franciska.

"Trojanski konj u boci" FOTO: Bill Gould
Tradicionalni srpski napitak koji miluje nepca, pali grlo i greje pluća od nedavno eksiraju i u kalifornijskim barovima.
 
U njih se tiho i subverzivno ušunjala rakija šljivovica iz podnožja planine Goč.
 
Za sve je kriv poznati američki rok muzičar, koji priznaje da isto tako subverzivno "ide po barovima da bi iz prikrajka posmatrao reakcije ljudi" kada im rakija prvi put ožeže grlo.
 
"Ljudi se plaše da probaju, a pričamo o velikim momcima sa tetovažama", kaže basista svetski poznatog rok i metal sastava Faith No More Bil Guld za BBC na srpskom.
 
"A kada im se dopadne, ja osećam istu onu satisfakciju kao da im se dopala moja muzika".
 
Guld, koji živi u San Francusku, osnivač je prvog američkog brenda rakije Yebiga Prva, koju specijalno za muzičara peku u jednom selu u okolini Kraljeva.
 
"Trojanski konj u boci"
 
Na Balkanu je rakija i piće i lek i sredstvo za dezinfekciju, što je Guld vrlo brzo shvatio putujući ovim krajevima tokom devedesetih.
 
Muzičar dobro pamti trenutak kada je prvi put probao rakiju - 1992. godine na evropskoj turneji sa bendom Faith No More, koji je magazin Rolingstoun opisao kao "najveće kontraše među rokerima".
 
Svirali su u Budimpešti, a posle koncerta je u bekstejdž "nekako dospela" grupa momaka iz Jugoslavije i ponudila im flašu šljivovice.
 
"Potonja iskustva s rakijom mi kažu da je to bila neka brlja, ali mi se ukus urezao u nepca i zapamtio sam naziv tog pića", priseća se Guld.
 
Kasnije posete Balkanu bile su "širenje iskustva" - dunja, loza, kajsija, medovača, orahovača, klekovača…
 
Ipak, šljivovica mu je prirasla za srce, pa je odlučio da je pošto-poto dovede u Ameriku.
 
"Svaki put kada sam odlazio sa Balkana, bio sam frustriran time što nigde nisam mogao da nađem ništa slično - bio je to delić života koji mi je nedostajao", kaže Guld.
 
On dodaje da je ispijanje rakije, što je jedno "posebno iskustvo", želeo da podeli sa drugim Amerikancima.
 
Kada je u martu 2019. godine osnovao brend, odabrao je naziv Yebiga, za koji kaže da je "neposredan koliko i rakija sama".
 
"Nema ničeg pretencioznog u vezi s rakijom - to nije konjak, tu nema ničeg elitističkog - a humor je uvek bio sastavni deo ispijanja rakije, pa sam želeo to da dočaram".
 
Lice sa ambalaže je pokojna baka Ljubica iz Slavonije.
 
"Video sam tu fotografiju u reportaži koju je objavio jedan hrvatski list - Ljubica je imala 90 i kusur godina i sama je pekla rakiju", kaže Guld.
 
Nije stigao da upozna Ljubicu, ali je dobio saglasnost njene porodice da stavi njen lik na flašu.
 
On dodaje da, pošto malo ko od gostiju kalifornijskih barova zna šta je rakija, naziv i ambalaža igraju ulogu "trojanskog konja".
 
"Ljudi probaju iz zezanja jer im se svidi pakovanje i više nikad ne mogu da zaborave taj ukus", smeši se Guld.
BBC News, OK Radio

Vrati se na kategoriju Zabava

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: