Kapitalni problem kapitalnog projekta

Vladavina prava - Petak 28.11.2014 - 12:10

Izgradnja novog autoputa, na deonici Koridora 10 od Vranja do Vladičinog Hana, donela je velike izazove kako izvođačima radovaa, tako i lokalnom stanovništvu.

izgradnja Koridora stvara brojne probleme izgradnja Koridora stvara brojne probleme

Najveće probleme imaju meštani sela Polom, koje se nalazi na pet kilometara od Hana ka Vranju.
 
Njima novi magistralni put prolazi bukvalno pod prozorima, zbog te trase nemaju prilaz kućama, bandere i dalekovodi su im priljubljeni uz kuće ili postavljeni u dvorištima, oduzeti su im prolazi i nekadašnji seoski putevi....
 
U najvećoj opasnosti su deca, prinuđena da se na uskim trotoarima pored novog magistralnog puta, kojih često i nema!
 
Poseban problem predstavlja činjenica da je taj novi magistralni put sada ustvari glavni, jer će uskoro preko njega ići čitav saobraćaj na Koridoru 10, i tako će biti sve dok se autoput ne završi!
 
 

Dakle, investitori su najpre napravili novi magistralni put sa dve trake, i na njega će preusmeriti čitav tranzit da bi na miru mogli da rade trasu autoputa na tom prostoru. Problem je jedino što su zaboravili da tu žive ljudi, pa su im napravili više ogromnih, gotovo nepremostivih problema.
 
Recimo, umesto autobuske stanice u selu, odakle počinje jedina veza sa svetom Polomčana, sada postoje dve stanice, obe podjednako udaljene od sela, po dva kilometra.
 
Zašto je to baš tako, upadjivo glupo napravljeno?
 
Dragan Dimitrijević iz Direkcije za građevinsko zemljište u Hanu kaže da razume Polomčane što su ljuti zbog izmeštanja stanice, ali objašnjava da je to bilo „jedino rešenje, koje je predvideo projekt“.
 
- Autobuske stanice su postavljene na novim lokacijama jer na mestima gde meštani traže da budu zemljište nije otkupljeno od vlasnika.
 

 

Eksproporijacija je završenja i tu nema nikakvih promena više.
 
Možemo da izmestimo banderu koja je postavljena malte ne u kući jedne porodice, ali autobuske stanice ne možemo da diramo – izričit je  Dimitrijević. 
 
Ono što on ne želi da kaže je činjenica da je država od seljaka otkupljivala samo deo parcela, a ostalo, što im po projektu nije bilo potrebno, ostavljeno je na raspolaganje starim vlasnicima.
 
Znači, štedelo se maksimalno na ljudima, uništen im je život, dovedeni su u stalnu opasnost, kao sumanuti idu tamo ovamo ne bi li uhvatili nešto od prevoza toliko udaljenog da postaje besmisleno juriti ga... I možda se baš uštedelo.
 
Pored svih tih muka, Polomčani nemaju ni ulično svetlo. Zapravo, ono je postavljeno, ali nije u funkciji zbog neizmirenih dugovanja, tako da se ljudi pešaci kreću po mraku, po trotoarima na kojima, ako ih uopšte ima, dvoje odraslih ne mogu da se mimoiđu, zbog širine!
 
Ovakav stav nadležnih izluđuje Polmčane. Penzioner Sreta  Mladenović kaže da zbog zatvaranja ranijih prolaza kojima su se meštani kretali sada mora da kruži kilometrima da bi bilo odakle mogao da dođe do sopstvene kuće.
 

 

- Sada nam zatvaraju i prolaz ispod nadvožnjaka. Gde mi da prođemo do svojih kuća? Čak ni pešačku stazu nemamo.
 
Nisu nam uradili prilazni put, makar kao onaj što je bio ranije. Ovde smo imali asfalt  još pre 40 godina, a sada gacamo po blatu.
 
Kažu po nekom projektu je to tako predviđeno. Mi ovde živimo. Ovde prolaze deca koja idu u školu. Obećali su nam trotoare, ali od toga nema ništa.
 
Projektant koji je to radio nije došao da vidi da li ovde žive ljudi i da li imaju neke potrebe. Da bi otišli u njive moramo da idemo i do 30 minuta duže, a ranije je moglo za pet do deset minuta - kaže Mladenović.
 
 

Iako su se Polomčani više puta pojedinačno i kolektivno obraćali nadležnim institucijama, uvek su dobijali isti odgovor da je sve urađeno po projektu.
 
To su potvrdili i u opštini Vladičin Han, uz obrazloženje da je projekt uradio Institut za puteve iz Beograda.
 
 

Dragan Dimitrijević iz hanske Direkcije tvrdi da je na terenu sve u redu, da je posao oko Poloma odrađen po planu i projektu, i da oko sela treba uraditi još samo prilazne rampe.

 

- Prilazi koji su pravljeni do dvorišta ljudi jesu teško upotrebljivi, ali je reč o trenutnoj improvizaciji.
 
U narednih nekoliko nedelja trebalo bi to da to dobije konačan izgled.
 
Što se tiče trotoara, oni ni nisu bili predviđeni projektom, pa sam uspeo da izdejstvujem da se naknadno pridodaju.
 
To je završen posao i neko je to projektovao na osnovu putnika koliko dnevno prođu tuda.
 
Metar ipo je sasvim dovoljno za trotoare, koji ni nisu bili predviđeni da se grade – pojašnjava Dimitrijević situaciju na terenu.
 
 

No, ta situacij na terenu ostaje nejasna. Kako je projektant predvideo da tu žive ljudi bez trotoara? Ili kako da se kreću ovim trotoarima širokim jedva više od pola metra?
 
Koliko se nije mislilo na stvari život pokazuje činjeca da će seoski saoobraćaj - zaprežna kola i traktori, recimo, morati da se kreću ili magistralnim putem, ili tim istim uskim trotoarima!
 
Najodgovorniji su, koliko se u ovom času može razumeti, prjektanti.
 
Ali, iz Instituta za puteve u Beogradu preneli su poruku Dušana Savkovića,  direktora projektovanja, da ne smeju da daju informacije  koje se odnose na  deo projekta o izgradnji autoputa Koridora 10, a koji prolazi kroz selo Polom.


- Mi praktično uradimo projekt, ali on nije naše vlasništvo. Samo Koridori Srbije daju saglasnost na taj projekt, jer mi kao projekanti na to nemamo pravo - kažu u Institutu za puteve.
 
E sad, Koridori Srbije kažu, u pisanom saopštenju, da su uzimali u ozir sve zahteve sa terena i trudili se da im izađu u susret.
 
Lepo, samo, gde je tu Polom?
 
U saopštenju Koridora se navodi da je „dopunom projekta“  predviđen i izgrađen trotoar dug oko 557m. Dok su pa to radili, morali su čak tri bandere da posade ljudima u dvorišta!
 
- Na zahtev opštine Vladičin Han, postavljaju se i kanalizacione cevi u trupu lokalnog puta koje bi bile deo budućeg seoskog kanalizacionog sistema - navodi se u saopštenju Koridora Srbije.
 
Sve to lepo, ali, po rečima  meštana, nadležne službe u opštini Vladičin Han smatraju da oni možda nemaju pravo da se bune i negoduju, jer su potpisali ugovore u kojima su dali saglasnost  na izgradnju puta baš na taj način na koji je on izgrađen.
 
Bez obzira na tu činjenicu, Polomčani  su se obraćali  „Koridorima Srbije“, „Terni“ i „Luis Bergeru“, firmama koje su angažvane na izgradnji Koridora 10.
 
Polomčanin  Aleksandar  Božilović zbog situacije u kojoj se našao jer mu je blokiran lokal, odnosno nekadašnja prodavnica, i nema odgovarajući prilaz kući, kaže da je pravdu potražio i na sudu.
 
 

Ako se problemi  nastali izgradnjom autoputa Koridora 10 i novog magistralnog puta ne reše, Aleksandar i njegove komšije najavlju i blokadu saobraćajnica.
 
-  Čim puste put na upotrebu i preusmere saobraćaj na njega, izaćićemo u proteste.
 
Automobilima i zaprežnim vozilima ćemo blokirati saobraćaj i nećemo dozvoliti da tuda prolaze vozila dok se ne reše naši problemi – najavljuje Božilović.


 

I sad, gde je ovde vladavina prava? Da li je neko mislio na te ljude, ili će misliti tek kad se dignu u pobunu?
 
Ima li kraja sukobu administracije sa realnim životom?
 
Kraj ove priče za sada se ne nazire. Svi teraju svoju, i za sada to se nekako i kotrlja. Probemi će, očigledno, nastati kada stvar stane.
 
Ostaje, na kraaju, samo nada, da sila nije jedini način rešaavanja problema ovde.
Dok ne postane, naravno.

Ovaj tekst proizveden je uz podršku Evropske unije u okviru programa “Jačanje medijske slobode u Srbiji” kojim rukovodi Delegcija EU u Srbiji.
Sadržaj ovog teksta i stavovi izneti u njemu su isključiva odgovornost OK RADIJA i ni na koji način ne odražavaju stavove i mišljenja Evropske unije.

OK Radio

Vrati se na kategoriju Vladavina prava

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: