M.I.R.A. na Borinim danima: Teatar bez pardona ili da li pozorište treba ukinuti (FOTO)

Lokalne vesti - Petak 25.10.2019 - 10:53

Vranje - Na 39. „Borinim pozorišnima danima“ izvedena je predstava Bitef teatra „M.I.R.A.“ reditelja Andraša Urbana.

Detalj iz predstave FOTO. G. Mitić/OK Radio Detalj iz predstave FOTO. G. Mitić/OK Radio
Predstava se bavi likom i delom Mire Trailović, jednom sasvim izuzetnom pojavom u našoj kulturi 20. veka, ženom koja je osnovala svetski čuveni pozorišni festival BITEF i istoimeni beogradski teatar.
 
Kao i u prvoj festivalskoj predstavi „Rodoljupci“, radi se o izrazito angažovanom teatarskom delu sa sličnim rediteljskim rukopisom Andraša Urbana.
 
Bolne teme koje udaraju pravo u glavu, izvedene na beskompromisan način ne štedeći nikoga i bez pardona kritikujući sve autoritete, uključujući i samo današnje srpsko pozorište, osnova su komada „M.I.R.A.“
 
Ponajviše, to je kritika društva, savremenog, koliko i onog u vremenu u kojem je Mira Trailović ispisivala neke od najznačanijih stranica jugoslovenske kulture.
 
Tu je i zgodna paralela sa Mirom Karanović, koja je trpela i još uvek trpi žestoke čaršijske kritike zbog svog umetničkog i društvenog angažmana.
 
Scene golotinje i smrti, songovi sa političkim govorima Slobodana Miloševića i citati malograđanskih komentara daju naturalistički ton predstavi sa koje niko ne izlazi ravnodušan.
 
Uz Mirjanu Karanović, u komadu igraju i Suzana Lukić, Mina Obradović, Jovana Belović i Gorica Regodić, uz živu svirku muzičara Danila Tirnanića i Ivana Mirkovića.
 
Predstava daje jasna stav o tome ko je bila Mira Trailović, kakvo je pozorište htela da pravi, kako je uložila svoj čitav život u tu misiju i na kraju je platila svojom smrću, rekla je nakon izvedene predstave Mirjana Karanović.
 
- Ona je ostala u istoriji upisana kao žena koja je uspela da nagovori sve te tadašnje ideološke komesare da dozvole da se u Beogradu napravi međunarodni festival, ali ne bilo kakav, već festival na koji su dolazila najveća pozorišna imena u svetu.
 
Taj BITEF je u velikoj meri uticao na pozorište u Jugoslaviji i ono što smo želeli da kažemo ovoj predstavi je da se danas uspomena na Miru ne održava, jer pozorište danas povlađuje publici, boji se konkurencije u vidu televizije i rijaliti programa; a mnoga pozorišta smatraju da moraju da se komercijalizuju.
 
Mi smo napravili tu ironičnu scenu gde zastupamo ta raširena shvatanja o tome da nam ne trebaju nikakve inovacije u pozorištu i kako pozorište treba da bude i ukinuto.
 
Prema prošlosti uvek imamo malo nostalgičan odnos, ali Mira Trailović je zaista osoba koja je unela novi duh, ne samo u pozorište, već i u kulturu uopšte u celoj Jugoslaviji, navodi Mirjana Karanović.
 
- Jugoslavija je tada bila sredina u kojoj se, na BITEF-u, sastajalo istočno i zapadno pozorište.
 
Zato je to bilo vreme nekog optimizma i nadanja da će stvari ići samo na bolje – zaključila je glumica.
 
„Borini pozorišni dani" nastavljaju se Molijerovim „Tartifom“ u koprodukciji Narodnog pozorišta Sombor i Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, u režiji Igora Vuka Torbice.
 
U pratećem programu festivala, na kabaretskoj sceni, biće izvedena mondrama "Bog te mazo" u izvođenju Zorana Karajića, a u režiji Tome Kuruzovića.

Foto Galerija

Borini pozorišni dani: M.I.R.A. Bitef teatar

OK Radio

Vrati se na kategoriju Lokalne vesti

Komentari

Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.

Ostavite komentar:

Ime:
Email:
Komentar: