Za sva putovanja koja su uplaćena nakon 15. marta, a koja su otkazana zbog zatvaranja granica, potrošači, pa i oni u Vranju, imaju pravo da im se vrati novac, jer Uredba o zamenskim putovanjima za te aranžmane ne važi.
Foto: Thinkstock
Od dana kada je Grčka saopštila da zatvara granice za srpske turiste, i to minimum do 15. jula, našoj redakciji javilo se na desetine čitalaca koji su u ovom spornom terminu imali uplaćena putovanja.
Svi su imali identičan problem, sa različitim agencijama - odbijaju da im vrate novac, a sve što im nude su zamenski vaučeri. Međutim, to nije po zakonu, već agenti zloupotrebljavaju uredbu koja je doneta u vreme vanrednog stanja, a koja apsolutno ne važi za putovanja koja su uplaćena nakon 15. marta.
U Udruženju za zaštitu potrošača "Efektiva" kažu da u takvim slučajevima građani imaju sve osnove da podnesu tužbu:
- Uredba o zamenskim putovanjima, koje je doneta krajem aprila, u tački 2. je definisala da se ona odnosi na otkazana turistička putovanja koja su plaćena delimično ili u celosti do dana 15. 3. 2020.
Prema našim informacijama, dobar deo aranžmana za Grčku je plaćen nakon tog datuma i agencije nemaju pravo da se pozivaju na tu uredbu, već su dužne da putnicima, na njihov zahtev, u celosti vrate uplaćena sredstva.
Takva obaveza agencija je predviđena članom 106. Zakona o zaštiti potrošača, koji je krovni u ovoj oblasti i čije odredbe se ne mogu umanjiti nijednim drugim pravnim aktom - objašnjavaju u ovom udruženju.
To je potvrdio i Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA).
- Uredba o zamenskim putovanjima važi za aranžmane uplaćene do 15. marta i tu nije ništa sporno - kaže Seničić i dodaje da svi koji su uplatili svoja putovanja posle 15. marta mogu da očekuju da će im agencije vratiti uplaćeni novac.
Odredba na koju treba da se pozovu potrošači u ovom slučaju glasi:
"Ako zbog događaja za koji nisu odgovorne ugovorne strane ispunjenje obaveze organizatora postane nemoguće, prestaju i obaveze potrošača. Potrošač može zahtevati od organizatora povraćaj uplaćenih sredstava po pravilima o vraćanju stečenog bez osnova."
Potrošači se mogu pozvati i na član 137. Zakona o obligacionim odnosima, koji kaže:
"Kad je ispunjenje obaveze jedne strane u dvostranom ugovoru postalo nemoguće zbog događaja za koji nije odgovorna ni jedna ni druga strana, gasi se i obaveza druge strane, a ako je ova nešto ispunila od svoje obaveze, može zahtevati vraćanje po pravilima o vraćanju stečenog bez osnova.
Zakonom o turizmu predviđeno je da u slučaju otkaza putovanja od strane organizatora putovanja putniku mora da se izvrši povraćaj uplaćenih sredstava u roku od 15 dana.
Predviđeno je novčano kažnjavanje u iznosu od 150.000 do 500.000 dinara turističke agencije koja ne izvrši povraćaj novca u roku od 15 dana od dana otkaza putovanja.
Dakle, putnici koji su aranžmane platili posle 15. 3. 2020. imaju pravo na povraćaj novca u roku od 15 dana. Ako agencija odbija da vrati uplaćeni iznos, putnik može žalbom da se obrati Turističkoj inspekciji na mejl turisticka.inspekcijaŽmtt.gov.rs, kao i da pokrene potrošački spor preko nekog udruženja potrošača u kom nema trošak plaćanja sudske takse."
Ovaj medijski sadržaj realizovan je uz podršku grada Vranja.Sadržaj ovog priloga i stavovi izneti u njemu, isključiva su odgovornost OK Radija i ni na koji način ne odražavaju stavove i mišljenje grada Vranja.
Vrati se na kategoriju Lokalne vesti
Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije OK Radija.